بررسي وتحلیل محتوای برنامه‌های ورزشی تلویزیون 

گردآورنده: ابراهیم شکرانی

(از آرشیو موضوعی وبلاگ استفاده کنید) 

چکیده: هدف از این تحقیق، تعیین مدت زمان پخش برنامه‌های ورزشی تلویزیون بر اساس مقوله‌های از پیش تعیین شده‌ با استفاده از روش تحلیل محتوا می‌باشد. در این مقاله، ابتدا عناوین کل برنامه‌های ورزشی که در طول 4 هفته اسفند ماه 1390 از تلویزیون پخش ‌شدند، از طریق سایت اطلاع رسانی سیما و سایت‌های اطلاع‌رسانی شبکه‌های 1،2،3،4،5،6 و مستند استخراج شد. سپس برنامه‌های پخش شده توسط 8 شبکه 1،2،3،4،5،6، مستند و جام جم (شبکه‌هایی که برنامه ورزشی پخش می‌کردند) از 16 شبکه تلویزیونی موجود، در طول 4 هفته به عنوان نمونه مشاهده شد و زمان و مدت پخش آن‌ها ثبت گردید.  

در پایان، مدت زمان اختصاص یافته به هر یک از مقوله‌های از پیش تعیین شده ورزش همگانی، ورزش قهرمانی، ورزش حرفه‌ای، ورزش پایه، ورزش بانوان، ورزش باستانی، آموزش ورزشی، علوم ورزشی، ورزش فوتبال و موارد غیر مرتبط (موسیقی، خواندن نامه‌ها و غیره) در برنامه‌های ورزشی مشاهده شده از طریق تلویزیون، مشخص شد. نتایج بررسی نشان داد که علیرغم وضعیت رو به رشد در مدت زمان پخش برنامه‌های ورزشی در تلویزیون، هنوز مدیریت مناسبی در مدت زمان پخش مقوله‌های مختلف وجود ندارد.  

بدین ترتیب که؛ اکثر زمان برنامه‌های ورزشی تلویزیون به نمایش رشته ورزشی فوتبال و یا مسابقات قهرمانی و حرفه‌ای سایر رشته‌های ورزشی اختصاص دارد و مدت زمان اختصاص یافته به سایر مقوله‌ها مثل ورزش پایه، ورزش بانوان، ورزش باستانی، علوم ورزشی و آموزش در ورزش بسیار کم است و این وضعیت، نشان دهنده روند مناسبی نبوده و علیرغم تأکیدهایی که در سیاست‌ها و راهبردها مبنی بر توسعه و گسترش زمان پخش این مقوله‌ها شده، همخوانی ندارد و رسانه‌ ملي در ايفاي نقش و وظايف خود در ورزش  چندان موفق نبوده و نتایج این مقاله حاکی از رويکرد مسلط ورزش­ قهرماني و حرفه­اي و عدم ­توجه کافی تلویزیون به ورزش ­همگاني، ورزش پايه (دانش‌آموزي)، ورزش بانوان، علوم ورزشی و ورزش باستانی و پهلوانی مي­باشد.

کلمات کلیدی: ورزش، تلویزیون، رسانه، ورزش همگانی، ورزش قهرمانی، ورزش دانش آموزی