كاربرد روش تحليل محتوا براي پيام هاي تصويري
كاربرد روش تحليل محتوا براي پيام هاي تصويري
دكتر سيدرضا نقيب السادات
يكي از مهم ترين انواع پژوهش در مطالعات ارتباطات جمعي تحليل محتوا است كه توصيف نظام مند از محتواي برخي بخش هاي وسايل ارتباط جمعي است. لازم به ذكر است كه هر فرد، هر روز به نوعي با تحليل علائم و نشانه هاي پيش روي خود و زندگي روزمره، مسير خود را مي يابد. به عنوان مثال راننده ي يك اتومبيل با تحليلي كه از علائم رانندگي نزد خود مي كند، مسير خود را مي يابد. هر فرد در برخورد با ديگري، هنگام گفتگو با تحليل صحبت هاي فرد مقابل، منظور و مقصود او را درمي يابد. گيرنده ي يك نامه سعي مي كند به كمك محتوا و الفاظ به كار گرفته شده، به حالات روحي و نيات ارسال كنند هي نامه پي ببرد. البته شك لهاي روزمره كشف مهفوم يا محتواي ذكر شده در فوق، فاقد روش مشخص و نظام است. به هر حال، تجزيه و تحليل محتوا در اين قالب از نياز طبيعي انسان به درك اطلاعات برگرفته از محيط حيات اجتماعي نشأت گرفته است و به همين دليل پيش از آ نكه در قرن بيستم داراي نظام و روش خاص گردد، از سوي مردم به كار گرفته م يشده است.
با سلام به وبلاگ دنیای پژوهش خوش آمدید. امیدوارم مثمرثمر برای شما پژوهشگران باشد