کارکرد عمليات رواني رسانهاي در انتخابات دهم
کارکرد عمليات رواني رسانهاي در انتخابات دهم(مطالعه موردي بی.بی.سی فارسي)
محقق: احمد ناصری
(از آرشیو موضوعی وبلاگ استفاده کنید)
چکيده
منظور از عمليات رواني مجموعهاي از اقدامات تبليغي و رواني يك كشور يا گروه به عنوان عامل كارگزار در جهت تحت تأثير قرار دادن اذهان، افكار، عقايد و خواستهاي كشورها يا جوامع هدف با تکیه بر زمينهها و ابزارهاي سياسي، اقتصادي و نظامي به منظور ايجاد تغيير مطلوب و مطابق مقاصد كشور کارگزار است. اين مقاله براي تبيين نقش رسانهها در عمليات رواني ابتدا به بررسي نظريههاي مرتبط با اثربخشي رسانهها شامل نظريه گلوله جادويي، تأثیرات محدود رسانهها، کاشت، جبرگرایی رسانهای مکلوهان، مارپیچ سکوت نومان و نظريه مگگوایر پرداخته و سپس تاكتيكهاي نبرد رسانهاي از ديدگاه تافلر را بررسی و ارزيابي میکند.
در پایان نیز به صورت موردی اخبار شبکه فارسی بی.بی.سی در خصوص انتخابات دهم رياست جمهوري و نحوة بهکارگیری فنون رسانهاي براي دستکاري افکار عمومي در این رسانه مورد بررسی قرار گرفته است. نتايج اين بررسي نشان ميدهد مهمترین ویژگیهای رسانة اثربخش (به ویژه تلویزیون) كه به وفور توسط شبكه خبري بی.بی.سی مورد استفاده قرار ميگيرد شامل انجام مطلوب کارکردهای رسانهای، رعایت اصول و قواعد انتشار اخبار (مهندسی خبر)، عرضه غیرمستقیم آموزش و تبلیغ، بهرهگیری از گویندگان و گزارشگران جذاب، مقبول و مسلط، اجتناب از یک سویه شدن اخبار و گزارشهای خبری، افزایش برنامههای انتقادی، رعایت اصول و روشهای تبلیغاتی، توجه به نیاز و منش مخاطبان و بهرهگیری از افراد خلاق در تهیه و تدوین برنامهها ميباشد. اين شبکه توانسته تا حد زيادي از اين فنون براي اثربخشي اخبار و محتواي رسانهاي خود استفاده كند.
واژگان کلیدی: عمليات رواني، رسانه، افکار عمومي، تبلیغات، برجستهسازی.
با سلام به وبلاگ دنیای پژوهش خوش آمدید. امیدوارم مثمرثمر برای شما پژوهشگران باشد