پرسشنامه سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان
با سلام، پاسخ دهنده گرامي
همانطور که استحضار داريد، دستيابي به رشد و توسعه اقتصادي که مهمترين چشم انداز و آرزوي هر ملتي است، نيازمند کارآفريناني خلاق و نوآور است که با ايجاد کسب و کارهاي جديد و انجام فعاليت هاي کارآفرينانه، ارزش آفريني کرده و افزايش درآمد عمومي و رفاه و آسايش را براي عموم جامعه به ارمغان مي آورند. تشويق کارآفرينان بالفعل و شناسايي و پرورش کارآفرينان بالقوه، مهمترين اقدام استراتژيک براي ارتقاي فعاليت هاي کارآفرينانه و توسعه فرهنگ کارآفريني در کشور مي باشد. از اين رو، پرسشنامه بومي و استانداردي که در اختيار داريد براي اندازه گيري ويژگي هاي شخصيتي کارآفريني طراحي شده است. به طور يقين پاسخ هاي دقيق جنابعالي در تکميل پرسشنامه، امتيازهاي دقيقي را که بيانگر نيمرخ کارآفريني شماست، به دست مي دهد.
|
مشخصات عمومي | ||||
|
سن : سال |
شغل : |
سابقه کار : سال | ||
|
تحصيلات : |
رشته تحصيلی : |
جنسيت : مرد
| ||
|
آيا داراي مهارت يا تخصص معين هستيد : بله
| ||||
|
آيا قبلا اقدام به راه اندازي کسب و کاري کرده ايد يا در راه اندازي کسب و کاري همکاري داشته ايد ؟ بله
| ||||
|
آيا در حال حاضر تمايلي به راه اندازي کسب و کار داريد ؟ بله
| ||||
لطفاً اولين گزينه اي را که پس از مطالعه هر يک از عبارات ذيل در ذهنتان شکل مي گيرد، با علامت ضربدر مشخص فرماييد.
|
رديف |
سوال |
کاملاً موافقم |
موافقم |
بی نظر |
مخالفم |
کاملاً مخالفم | ||||||
|
1 |
براي کسب وضعيت بهتر حاضرم ريسک کنم حتي اگر از وضع فعلي خود راضي باشم . |
|
|
|
|
| ||||||
|
2 |
گاهي اوقات حاضرم به خاطر سود بيشتر ريسک هاي بالاتري را بپذيرم . |
|
|
|
|
| ||||||
|
3 |
خطر کردن نمک زندگي است . |
|
|
|
|
| ||||||
|
4 |
زماني که اکثر افراد احتمال شکست کاري را مي دهند باز هم حاضرم ريسک انجام آن را بپذيرم. |
|
|
|
|
| ||||||
|
5 |
اگر نتيجه انجام کاري به خطر کردنش بيرزد حتي با وجود مخالفت ديگران آن را انجام ميدهم . |
|
|
|
|
| ||||||
|
6 |
از خطر کردن لذت مي برم . |
|
|
|
|
| ||||||
|
7 |
وقتي حاضرم به ريسک هاي بالاتري دست بزنم که ارزش آن را داشته باشد . |
|
|
|
|
| ||||||
|
8 |
نسبت به مردم عادي بيشتر خطر مي کنم . |
|
|
|
|
| ||||||
|
9 |
نتايج مطلوبتر معمولاً مرا به اين امر وا ميدارد که در جهت آنها خطرات بيشتري را بپذيرم. |
|
|
|
|
| ||||||
|
10 |
اگر نتيجه انجام کاري برايم جذاب باشد، حاضرم براي رسيدن به آن، خطر بيشتري را بپذيرم. |
|
|
|
|
| ||||||
|
11 |
خطراتي که مي پذيرم با نتايجي که به دست مي آورم توجيه مي شود . |
|
|
|
|
| ||||||
|
12 |
اگر ايده ي خوبي داشته باشم حاضرم کار و شغل فعلي خود را رها کنم . |
|
|
|
|
| ||||||
|
13 |
حاضرم شانس خود را در معامله اي که نتايج آن مبهم است، امتحان کنم . |
|
|
|
|
| ||||||
|
14 |
معتقدم که شروع يک کار جديد ارزش خطر کردن را دارد . |
|
|
|
|
| ||||||
|
15 |
اطرافيان معمولاً خطر کردن هاي مرا منطقي مي دانند . |
|
|
|
|
| ||||||
|
16 |
به سر و کار داشتن با وضعيت هاي مبهم علاقه مندم . |
|
|
|
|
| ||||||
|
17 |
وضعيت هاي نا آشنا مي توانند خوب هم باشند . |
|
|
|
|
| ||||||
|
18 |
بر اساس اطلاعات ناقص هم مي توان تصميم گيري کرد . |
|
|
|
|
| ||||||
|
19 |
هرچه از زندگي بخواهم به دست مي آورم زيرا در راه رسيدن به آن سخت کار مي کنم . |
|
|
|
|
| ||||||
|
20 |
از طريق سخت کوشي، پافشاري و توانايي مي توانيم هر چيزي را در زندگي تغيير دهيم . |
|
|
|
|
| ||||||
|
21 |
افراد معمولاً به آنچه استحقاقش را دارند، دست مي يابند . |
|
|
|
|
| ||||||
|
22 |
به قدرت خودم براي تحقق هدف ها معتقدم . |
|
|
|
|
| ||||||
|
23 |
موفق شدن حاصل زحمت کشيدن است نه شانس . |
|
|
|
|
| ||||||
|
24 |
مي توانم سرنوشت خود را در دست بگيرم . |
|
|
|
|
| ||||||
|
25 |
به دست آوردن آنچه که مي خواهم، کمتر به اقبال و شانس بستگي دارد . |
|
|
|
|
| ||||||
|
26 |
با تلاش بيشتر مي توانم در وضعيت فعلي ام تغيير ايجاد کنم . |
|
|
|
|
| ||||||
|
27 |
فکر مي کنم بيشتر مردم اگر فقط از خود پشتکار نشان مي دادند، در زندگي موفق مي شدند . |
|
|
|
|
| ||||||
|
28 |
اگر شخصي در انجام کاري تلاش کند، حتماً موفق مي شود . |
|
|
|
|
| ||||||
|
29 |
خودم در موفقيت هايم موثرم . |
|
|
|
|
| ||||||
|
30 |
سرانجام، هر کس به ارزش و احترامي که شايسته آن است خواهد رسيد . |
|
|
|
|
| ||||||
|
31 |
شانس در زندگی نقش اندکی دارد. |
|
|
|
|
| ||||||
|
32 |
احتمال انجام موفقیت آمیز کار به تلاش شخصی من وابسته است. |
|
|
|
|
|
| |||||
|
33 |
تلاش زياد دليل تحقق و ارضاي خواسته هاي من است . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
34 |
بيشتر بد بختي ها نتيجه ناداني، ناتواني، تنبلي و مانند اينهاست . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
35 |
پس از هر شکست، هدفم را از طريق ديگري دنبال مي کنم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
36 |
سعي مي کنم کار خود را حتي با وجود موانع زياد ادامه دهم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
37 |
وقتي کاري را شروع مي کنم، آنرا تا دستيابي به نتيجه موفق ادامه مي دهم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
38 |
خود را وقف کار مي کنم و به انجام آن متعهد مي شوم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
39 |
در اجراي برنامه تدوين شده خود، سخت تلاش مي کنم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
40 |
يک کار را تا رسيدن به نتيجه ادامه مي دهم حتي اگر مدت زيادي طول بکشد . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
41 |
هنگام کار معمولاً با تمام وجود کار مي کنم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
42 |
براي حل مسائل و مشکلاتم اغلب تلاش زيادي مي کنم ونمي توانم به راحتي از آنها بگذرم. |
|
|
|
|
|
| |||||
|
43 |
کارهايي را که توانايي مرا افزايش مي دهند، به کارهاي آسان ترجيح مي دهم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
44 |
وقتي شيوه خاصي براي حل مسئله نمي تواند کارساز باشد، به سرعت مي توانم فکرم را بر روي شيوه مناسب تر ديگري تغيير جهت دهم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
45 |
شکست هاي متوالي مانع پيگيري اهدافم نمي شود . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
46 |
براي انجام کارها صبح زود بيدار مي شوم و تا ديروقت کار مي کنم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
47 |
مي توانم مدت زيادي بدون خستگي به انجام کار ادامه دهم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
48 |
دست و پنجه نرم کردن با مشکل پيچيده، از حل مسئله ساده برايم جالب تر است . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
49 |
براي رسيدن به اهدافي که تعيين کرده ام، حاضرم آسايش خود را فدا کنم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
50 |
در يک بازي رقابتي، دل مشغولي من بهتر بازي کردن است نه برنده شدن . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
51 |
همين حالا و في البداهه مي توانم تعداد بي شماري جمله بسازم که با کلمه "همه" شروع مي شود . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
52 |
نوشتن تعداد زيادي داستان تازه برايم آسان است . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
53 |
نوشتن مترادف هاي بسيار براي کلمه "سريع"، برايم آسان است . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
54 |
اگر در مسابقه اي شرکت کنم که در آن بايد تا حد امکان کلمه هاي بسياري را که با حرف "ج" شروع مي شود بيان کنم، از عهده اين کار بر مي آيم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
55 |
فرض کنيم همه راه هاي معمولي براي گرم کردن غذا را از دست داده ايم، تهيه فهرست طولاني از راه هاي گرم کردن غذا برايم آسان است . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
56 |
اگر به يک گردهمايي دعوت شوم تا مسائل جامعه را مورد بحث قرار دهم، تهيه فهرست طولاني از مسائل آن برايم آسان است . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
57 |
براي توصيف موقعيت ها، اشيا و ... به راحتي به کلمات دست پيدا مي کنم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
58 |
به جز کاربرد رايج وسايل معمولاً مي توانم کاربرد هاي ديگري هم براي آنها پيدا کنم. |
|
|
|
|
|
| |||||
|
59 |
براي بيان يک انديشه به سهولت به کلمات مترادف دست پيدا مي کنم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
60 |
اگر از من دعوت شود به انجمن شهر براي دريافت کمک مالي پيشنهادهايي ارائه دهم به راحتي از عهده اين کار بر مي آيم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
61 |
اگر به طور غير منتظره از من بخواهند بيش از پنج دقيقه در مورد يک موضوع صحبت کنم، به راحتي از پس آن بر مي آيم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
62 |
مي توانم در طراحي اسباب بازي هاي جديد براي کودکان مفيد باشم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
63 |
گاهي اوقات به قدري ايده هاي متنوع دارم که نمي دانم کدام را انتخاب کنم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
64 |
وقتي بخش مهمي از کارم را انجام مي دهم، معمولاً با حصول نتيجه راضي مي شوم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
65 |
از خوب انجام دادن وظايف خود لذت مي برم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
66 |
افرادي را که در جامعه به موفقيت بالايي رسيده اند تحسين مي کنم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
67 |
خوب انجام دادن کار مهمتر از تلاش براي راضي کردن ديگران است . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
68 |
از حل مسائل دشوار لذت مي برم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
69 |
علاقه مند به تجربه غذا ها، مکان ها، و در کل تجارب جديد هستم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
70 |
داشتن پشتکار براي موفقيت در کارها خيلي مهم است . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
71 |
در هر کار که احتمال شکست وجود داشته باشد، بالاخره احتمال موفقيت هم وجود دارد . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
72 |
قبل از انجام هر تصميمي، مايلم تمام حقايق را بدانم، حتي اگر مدت زيادي طول بکشد . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
73 |
چيزهايي که به آنها عادت کرده ام بهتر از چيزهاي جديد است . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
74 |
زندگي معمولي بر زندگي پر از تغيير ارجحيت دارد . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
75 |
ترجيح مي دهم کارها را به روش معمولي انجام دهم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
76 |
به زندگي منظم و جا افتاده که در آن، غالب مسائل زندگي پيش بيني شده است، علاقه مندم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
77 |
کارها را بايد به شيوه هاي آزمون شده انجام داد . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
78 |
فعاليت هاي آشنا را بر فعاليت هاي ناآشنا ترجيح مي دهم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
79 |
کار يکنواخت در مکان آرام را ترجيح مي دهم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
80 |
در آينده ي هر فرد خيلي چيز ها به بخت خوب يا بد بستگي دارد . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
81 |
در موقعيت هايي که جواب روشني وجود ندارد بسيار بي طاقت مي شوم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
82 |
يک شغل خوب، شغلي است که مکان، نوع کار و نحوه ي انجام آن روشن باشد . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
83 |
برخي اوقات مردم ايده هاي مرا غير عادي و دست نيافتني مي پندارند . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
84 |
اغلب ايده هاي خوبي مطرح مي کنم، مخصوصاً وقتي که هيچ کاري انجام نمي دهم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
85 |
در مراحل انجام هر کاري، داراي ايده هاي جديد هستم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
86 |
براي انجام کارهايي که قبلاً توسط هيچ کس انجام نشده، اغلب به تخيل روي مي آورم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
87 |
از اين که با ديگران در مورد ايده هاي گوناگون بحث کنم، لذت مي برم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
88 |
از صرف وقت خود بر روي ايده هاي جديد لذت مي برم، حتي اگر اين ايده ها مزاياي عملي همراه نداشته باشد . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
89 |
از خلق چيزهاي جديد لذت مي برم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
90 |
هنگام تعيين هدف براي فعاليت هاي خود، ترجيح مي دهم هدف هاي سخت را انتخاب کنم. |
|
|
|
|
|
| |||||
|
91 |
در برابر مشکلات اغلب راه حل هاي سازنده اي پيشنهاد مي کنم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
92 |
به حل مسائل پيچيده و مبهم علاقه مندم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
93 |
براي انجام يک کار پيچيده معمولاً چندين روش پيشنهاد مي کنم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
94 |
اگر سرگرم ساختن وسيله اي باشم و ناگهان دريابم قطعه مهمي از آن را گم کرده ام و نتوانم آن را پيدا کنم، سعي مي کنم به جاي آن، يک قطعه ديگر بسازم . |
|
|
|
|
|
| |||||
|
95 |
شغلي را دوست دارم که مستلزم فراهم کردن انديشه هاي بسيار باشد . |
|
|
|
|
|
| |||||
اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه شناسایی کارآفرینان[1]
1. اعتباریابی پرسشنامه شناسایی کارآفرینان ایرانی
برای بررسی اعتبار ابزار بومی شناسایی کارآفرینان ایرانی، از شیوه آلفاکرونباخ استفاده شده است. اعتبار کلی پرسشنامه برابر 92/0 است. همچنین با توجه به نتایج آزمون آلفاکرونباخ، موردی در پرسشنامه وجود ندارد که با حذف آن، اعتبار پرسشنامه به اندازهی معناداری افزایش یابد. در نهایت بر اساس روش مزبور، اعتبار هریک از مقیاسهای نهگانه برآورد شد که در جدول زیر ارائه شده است:
اعتبار مقیاسهای شناسایی کارآفرینان ایرانی
(آلفاکرونباخ مقیاسهای هشتگانه = 656/0)
|
ردیف |
مقیاس |
آلفاکرونباخ |
همبستگی اصلاح شده |
آلفا در صورت حذف مقیاس از پرسشنامه |
|
1 |
توفیق طلبی |
818/0 |
02/0 |
72/0 |
|
2 |
کانون کنترل درونی |
878/0 |
68/0 |
55/0 |
|
3 |
خطرپذیری |
923/0 |
73/0 |
54/0 |
|
4 |
تحمل ابهام |
831/0 |
40/0 |
61/0 |
|
5 |
سلاست فکری |
891/0 |
55/0 |
56/0 |
|
6 |
رویاپردازی |
661/0 |
72/0 |
54/0 |
|
7 |
عمل گرایی |
670/0 |
54/0 |
57/0 |
|
8 |
چالش طلبی |
826/0 |
02/0 |
72/0 |
مطابق جدول فوق، آلفاکرونباخ کلی مقیاسهای هشتگانه برابر 66 درصد است که در صورت حذف مقیاس نیاز به موفقیت و چالش طلبی، اعتبار مقیاسهای باقی مانده به 72 درصد افزایش مییابد. که در سطح مقیاس معنیدار نمیباشد. به هر حال، با توجه به اینکه در اکثر تحقیقات پیشین و نظریههای کارآفرینی، این دو مقیاس به کرات مورد تأکید قرار گرفته است و همچنین اعتبار هر یک از مقیاسهای مزبور به تنهایی به اندازه کافی زیاد است. از این رو مقیاسهای مزبور از پرسشنامه حذف نمیشود.
2. روایی ابزار شناسایی کارآفرینان ایرانی
برای تعیین روایی ابزار اندازهگیری، دو نوع روایی سازه و روایی همزمان بررسی میشود که نتایج آن در ادامه ارائه شده است.
الف) بررسی و تعیین روایی سازه ابزار:
با توجه به دادههای حاصله، نتیجهی تحلیل عاملی تأییدی مطابق آنچه در نمودار زیر مشاهده میشود، به دست آمده است. در نمودار مزبور، کارآفرین متغیر مکنون و بقیه عوامل هشتگانه، متغیرهای اندازهگیری (مشاهده) شده هستند.
مطابق نمودار مذکور، خطرپذیری متعادل، به طور مستقل (از صد در صد) 32% مربوط به کارآفرینی میشود در حالی که عاملهای رویاپردازی و کنترل درونی، هر کدام به میزان 81% مربوط به کارآفرینی می شوند. اما عامل توفیق طلبی با ضریب 86%، بیشتر از سایر متغیرها به کارآفرینی مربوط میشود.
|
کارآفرین |
|
چالش طلبی |
|
خطرپذیری متعادل |
|
کانون کنترل درونی |
|
توفیق طلبی |
|
سلاست فکری |
|
عملگرایی |
|
تحمل ابهام |
|
رویاپردازی |
|
32/0 |
|
81/0 |
|
86/0 |
|
54/0 |
|
80/0 |
|
20/0 |
|
81/0 |
|
79/0 |
|
Chi-square = 23/85 , d.f = 20 p-value = 0/24891 , RMSEA = 0/060 |
تحلیل عاملی تأییدی ابزار شناسایی کارآفرینان
شاخصهای برازندگی مدل شناسایی کارآفرینان
|
ردیف |
شاخص برازندگی |
نماد |
مقدار |
تفسیر |
|
1 |
کای دو |
85/23 (P=0/250) |
آزمون کای دو برازش دقیق مدل را با دادههای مشاهده شده تأیید میکند. | |
|
2 |
نسبت کای دو به درجه آزادی |
1925/1 |
برازش مدل با دادههای مشاهده شده تأیید میشود. | |
|
3 |
جذر برآورد میانگین واریانس خطای تقریب |
RMSEA |
060/0 |
چون حد پایین این برآورد کوچکتر از 05/0 است، بنابراین درجه تقریب مدل در جامعه کوچک و مدل مورد تأیید است. |
|
4 |
برآورد فاصلهای میانگین واریانس خطای تقریب |
RMSEA |
(014/0-000/0) |
البته لازم به یادآوری است که مدل فوق باید دارای برازندگی کافی باشد. برای تصمیمگیری دربارهی برازندگی مدل با دادههای مشاهده شده، شاخصهای متعددی وجود دارد که جدول فوق آنها را نشان میدهد.
آزمون کای دو این فرضیه را که مدل مورد نظر هماهنگ با الگوی همپراشی بین متغیرهای مشاهده شده است، میآزماید. مقادیر کوچک آن بیانگر برازندگی بیشتر است. مقدار کای دو محاسبه شده این مدل با 20 درجه آزادی برابر 85/23 (با سطح معنیداری 25%) است. چون سطح معناداری آزمون مزبور بزرگتر از میزان خطای 05/0 درصد است، لذا آزمون کای دو برازش دقیق مدل را با دادههای مشاهده شده تأیید میکند.
همچنین نسبت کای دو محاسبه شده به درجه آزادی برابر 193/1 است. که مقدار کمتری میباشد. به همین دلیل برازندگی مدل مورد تأیید قرار میگیرد. از طرف دیگر، ریشه دوم میانگین خطای تقریب (RMSEA) برابر 06/0 درصد است. این شاخص بیانگر درجه تقریب مدل در جامعه است. هر اندازه حد پایین برآورد فاصلهای این شاخص کوچکتر باشد، درجه تقریب مدل در جامعه کوچکتر و بنابراین مدل برازش خواهد داشت. با توجه به اینکه حد پایین شاخص RMSEA کوچکتر از 05/0 است، از این رو میتوان نتیجه گرفت که درجه تقریب مدل در جامعه بزرگ نیست و مدل از برازندگی کافی برخوردار است.
ب) بررسی و تعیین روایی همزمان ابزار:
روایی همزمان یکی از انواع روایی ملاک (وابسته به معیار) است. روایی ملاک، بیانگر درجهای است که ابزار اندازهگیری به طور دقیق، عناصر مهم متغیر مورد نظر را پیش بینی میکند. در روایی ملاک این سوال مطرح است که آیا ابزار سنجش قادر به پیش بینی متغیر ملاک و شناسایی و تفکیک آزمودنیها بر اساس آن هست یا نه؟
روایی همزمان هنگامی مطرح است که ابزار اندازه گیری بتواند به نحو مطلوب آزمودنیهای را که با هم تفاوت دارند، از یکدیگر متمایز کند. بنابراین هدف اصلی این نوع روایی تفکیک و تمایز آزمودنیها از یکدیگر است. اما در این روایی، اطلاعات مربوط به متغیر ملاک به طور همزمان با اجرای آزمون جمع آوری میشود.
بنابراین، 8 ویژگی عمده کارآفرینان که در پرسشنامه استاندارد سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی سنجیده می شوند عبارتند از :
1.کانون کنترل 2. رویا پردازی 3. سلاست فکری 4. ریسک پذیری متعادل 5. توفیق طلبی 6. چالش طلبی 7. تحمل ابهام 8. عملگرایی
بدینوسیله داده های اولیه (داده هایی که قبلاً وجود نداشته و باید توسط پژوهشگر ایجاد شوند) با روش میدانی جهت آزمون فرضیه های تحقیق به دست آمد.
روش تحلیل پرسشنامه :
1. نحوه امتياز بندي پرسشنامه :
براي محاسبه امتياز پاسخگويان در مورد هر يک از مقولات بايد به شيوه زير عمل نمود :
1-1. در همه سوال ها به جز سوال هاي 82-72 به هر يک از گزينه ها بر اساس مقياس زير امتياز داده مي شود :
|
کاملاً موافقم |
نسبتاً موافقم |
نسبتاً مخالفم |
کاملاً مخالفم |
|
4 |
3 |
2 |
1 |
1-2. در سوال هاي 82-72 به هر يک از گزينه ها بر اساس مقياس زير امتياز داده مي شود :
|
کاملاً موافقم |
نسبتاً موافقم |
نسبتاً مخالفم |
کاملاً مخالفم |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
1-3. نمره ريسک پذيري متعادل هر فرد معادل جمع امتيازات مربوط به سوالات 18-1است .
1-4. نمره کانون کنترل هر فرد معادل جمع امتيازات مربوط به سوالات 35-19 است .
1-5. نمره نياز به موفقيت هر فرد معادل جمع امتيازات مربوط به سوالات 50-36 است .
1-6. نمره سلاست فکري هر فرد معادل جمع امتيازات مربوط به سوالات 63-51 است .
1-7. نمره عملگرايي هر فرد معادل جمع امتيازات مربوط به سوالات71-64 است .
1-8. نمره تحمل ابهام هر فرد معادل جمع امتيازات مربوط به سوالات 82-72 است .
1-9. نمره رويا پردازي هر فرد معادل جمع امتيازات مربوط به سوالات 89-83 است .
1-10. نمره چالش طلبي هر فرد معادل جمع امتيازات مربوط به سوالات 95-90 است .
1-11. نمره کارآفريني هر فرد معادل جمع امتيازات مربوط به کليه سوالات است .
2. نحوه تفسير نتايج :
با مراجعه به جداول زیر مي توان جايگاه هر فرد را از نظر ميزان کارآفريني و خصيصه هاي زير مجموعه آن استخراج کرد .
جدول 5 وضعيت فرد را در خصوص هر يک از خصيصه ها در قالب چهار مقوله بسيار ضعيف تا بسيار قوي نشان مي دهد . مطابق جدول مذبور، همه ويژگي هاي هشتگانه و نيز مقياس کلي کارآفريني در يک پيوستار از بسيار ضعيف تا بسيار قوي طبقه بندي شده اند .
نرم هاي چهار مقوله اي خصيصه ها
|
مقوله |
بسيار ضعيف |
ضعيف |
قوي |
بسيار قوي |
|
ريسک پذيري متعادل |
[18-43) |
[43-51) |
[51-57) |
[57-72) |
|
کانون کنترل |
[17-49) |
[49-55) |
[55-60) |
[60-68) |
|
نياز به موفقيت |
[15-44) |
[44-48) |
[48-53) |
[53-60) |
|
سلامت فکري |
[13-34) |
[34-38) |
[38-43) |
[43-52) |
|
عملگرايي |
[8-25) |
[25-28) |
[28-30) |
[30-32) |
|
تحمل ابهام |
[11-18) |
[18-22) |
[22-26) |
[26-44) |
|
رويا پردازي |
[7-19) |
[19-21) |
[21-23) |
[23-28) |
|
چالش طلبي |
[6-16) |
[16-19) |
[19-21) |
[21-24) |
|
کارآفريني |
[95-264) |
[264-283) |
[283-303) |
[303-380) |
اما جدول زیر نيمرخ کارآفريني فرد را در قالب طيف پنج مقوله اي از بسيار ضعيف تا بسيار قوي نشان مي دهند :
نرم پنج مقوله اي کارآفريني
|
مقوله |
بسيار ضعيف |
ضعيف |
متوسط |
قوي |
بسيار قوي |
|
کارآفريني |
[95-236) |
[236-265) |
[265-295) |
[295-324) |
[324-380) |
با سلام به وبلاگ دنیای پژوهش خوش آمدید. امیدوارم مثمرثمر برای شما پژوهشگران باشد